Tuesday, April 29, 2008

Royalty Schmoyalty, Esther had niet mogen winnen

Gisteren, zondag, werd ik gevraagd of ik vandaag, maandag, het leuk zou vinden om aanwezig te zijn bij de finale-uitzending van de show “de grootste royalty kenner van Nederland”.


Omdat dit me inderdaad wel leuk leek, en het wel leuk was tot de uiteindelijke finale, heb ik nu drie dingen die ik vanavond even moet doen, die ik normaal niet of niet snel zou doen, en waarvan ik er nu al eentje aan het doen ben.

Dit blog-je is in het Nederlands, namelijk, een taal die ik in mijn schrijfsels eigenlijk niet vaak gebruik, maar omdat dit toch een Nederlands programma was en is, en dit stukje (volgens mij) gelezen moet worden door zo veel mogelijk Nederlanders heb ik nu mijn normale voorkeur voor het Engels even overboord gezet voor mijn moerstaal. Dat was 1.


Nummers 2 (twee) en 3 (drie) zijn in volgorde van belangrijkheid het feit dat ik nu het risico loop een vriendin van mij te beschamen, en het feit dat ik de uitkomst van dit programma ga verpesten.

Voor mij is de immer beringbaarde Marc van der Linden de grootste Royalty-kenner van Nederland in minstens gewicht, maar deze kwam voor deze uitzending niet opdagen.


Wie er wel kwamen opdagen waren de zes winnaars van de voorrondes, en zes “professionele” royalty kenners, mensen die van het uitpluizen van koninklijke leventjes hun beroep hadden gemaakt, zogezegd. Uit deze twee groepjes van zes werden twee winnaars gehaald, een “professional” en een amateur. Deze twee werden dan als goede kemphaantjes tegen elkaar opgezet voor de titel GrvN en de, toch heel mooie, trofee. Dit alles aan elkaar gepraat door de toch al niet zo te vertrouwen Bert van Leeuwen en een man die ik nog nimmer eerder had gezien, en wiens naam mij dus ook direct ontschiet.


Sinds ik Bertje eens heb zien vals-spelen bij een van zijn andere evangelische quizjes heb ik die man al niet meer vertrouwd, en laat ik het zo zeggen, het werd er vandaag niet beter op.


Maar goed, wat gebeurde er. De amateur-kandidaat, Ieneke (als ik dit verkeerd spel, Ineke, sorry, je bordjes kon ik niet lezen, ik zat achter je), bracht het met een enorme kennis van het koningshuis tot de finale, waar zij het mocht opnemen tegen de Pro, Esther Wolswinkel, redactrice van het blad Vorsten. Nu ontzeg ik Esther zeker niet dat zij ook een redelijke kennis van het koningshuis bezit, maar ze had niet mogen winnen. En ze won wel.


Ze won, omdat Bert tijdens het stellen van een vraag aan de twee niet helemaal begrepen had wat de regels waren, en een goed door Ieneke beantwoorde vraag daarom uit het programma moest mikken. Wat gebeurde er? Ieneke wist het antwoord, en zoals geïnstrueerd drukte zij dus toen de vraag was gesteld, en gaf haar antwoord. Echter, omdat ze blijkbaar “wat vroeg drukte, voor alle antwoorden op scherm stonden” werd deze vraag niet meegenomen in de uiteindelijke score.

Toen Esther dit later echter nog een keer deed, kregen we een tweede takeje om te voorkomen dat het er aanstaande woensdag uit zag alsof ze zo vroeg drukte. Ieneke werd gevraagd om vooral maar niet mee te drukken want dat zou “niet eerlijk zijn”. Esther's punt telde wel, Ieneke's punt zullen we buiten de studio nooit meer over horen, confetti werd afgevuurd en we moesten allemaal maar heel blij doen dat Esther had overwonnen.


Ik snap dat je als professionele royalty-kenner moeilijk kan verliezen van een amateur, maar echt, dit is wel een heel lege overwinning, en als ik Ieneke was zou ik dit ook zeker niet over mijn kant laten gaan. Ik verwacht een woedende uithaal naar Bert aan tafel bij Carlo en Irene en wat traantjes tegenover Loretta, Ien, je hebt het verdiend.

Dus, voor iedereen die woensdag, op koninginnedag, dit programma gaat kijken, weet dan dat de echte winnaar door een heel subtiel trucje niet als winnaar uit de bus kwam.

Met vriendelijke groet,


Kevin

2 comments:

Anonymous said...

Hoi Kevin!

Kwam toevallig op de site. Dank voor het compliment. De ringbaard is inmiddels weg, nu het gewicht nog.
Groeten

Marc van der Linden

Anonymous said...

zeer interessant, bedankt